אודות משרד עורכי דין - פלג כהן דויטש
משרד פלג, כהן, דויטש הינו המשרד המוביל בארץ בתחום של הפחתת חיובי מיסוי נדל"ן עם דגש על תחומי המיסוי המוניציפאלי והשלכותיהם על גופים עתירי נכסים מהמגזר העסקי והמוסדי. משרדנו מדורג לאורך שנים רבות וכדרך קבע בקבוצת העלית של המשרדים המתמחים במיסוי עירוני על פי הדירוגים המוכרים והמקצועיים של BDI ו- Dun & Bradstreet.
המשרד שהוקם לפני למעלה מעשרים שנה, ע"י עו"ד רונית פלג, עו"ד (רו"ח) איתי כהן ועו"ד אורי דויטש, נהנה כבר בתחילת דרכו מהמוניטין הרב שצברו עוד שנים קודם לכן עורכי הדין פלג וכהן.
במהלך השנים רכש המשרד מוניטין רב וניסיון בהפחתת כל סוגי חיובי המיסוי העירוני – חיובי ארנונה, אגרות בניה, היטלי פיתוח ודמי הקמה, חיובי מים ואגרות ביוב, חיובי מינהל מקרקעי ישראל, היטלי השבחה, אגרות שמירה ושילוט.
הבקיאות הרבה בשיטות החיוב הנהוגות בכל רשות ורשות, הובילו פעמים רבות להישגים משפטיים תקדימיים, והביאו להפחתת חיובי הלקוחות ולהשבתם של כספים שנגבו שלא כדין ושולמו ביתר במליארדי ש"ח!
משרדנו הינו היחיד בתחום המפעיל סניף בחיפה, שמטרתו לאפשר טיפול אפקטיבי וממוקד בלקוחות הפועלים ומחזיקים נכסים בצפון הארץ.
לסניף יתרון גדול במתן מענה מהיר וידע נרחב בכל הנוגע לכל הרשויות המקומיות בצפון הארץ.
עובדי הסניף בראשותו של עו"ד אסף גורה, צברו לאורך השנים ידע מעמיק וייחודי בסוגיות רלבנטיות וטענות ספציפיות מול הרשויות המקומיות ותאגידי המים בצפון הארץ, לצד הכרות אישית וטובה עם נציגי הרשויות הללו, המאפשרות הענקת ערך מוסף אמיתי לכל מי שמחזיק נכסים בצפון הארץ.
בין לקוחות המשרד נמנים משרדי הממשלה, הגופים העסקיים והמוסדיים הגדולים במשק, אוניברסיטאות ומכללות, מפעלי תעשייה, חברות הבניה הגדולות, בנקים ועסקים רבים אחרים בכל רחבי הארץ, ביניהם ניתן למנות את: משרד הביטחון, בתי הזקוק לנפט, תשתיות נפט ואנרגיה, חברת נמלי ישראל, מפעלי התעשייה האווירית, טבע תעשיות, אלביט מערכות, שטראוס גרופ, צ'ק פוינט, אמדוקס, שופרסל, יוניליוור, רמי לוי, הום סנטר, בנק לאומי, בנק מזרחי, בנק דיסקונט, הבנק הבינלאומי, בנק מרכנתיל, בנק איגוד, אחים עופר-מליסרון, קבוצת עזריאלי, אמות השקעות, גב ים לקרקעות, דלק מוטורס, קרסו מוטורס, כלמוביל, צ'מפיון מוטורס, רשות הטבע והגנים, רשת משען, מכבי שרותי בריאות, ויצו, נעמת, ארגון נכי צה"ל ועוד.
תחומי ההתמחות שלנו
אגרות, דמי הקמה והיטלי פיתוח עירוניים הינם תשלומי חובה הנגבים מכוח חוקי העזר העירוניים ומשולמים לרשות המקומית ולתאגידי המים והביוב העירוניים בגין הקמת תשתיות עירוניות כדוגמת: כבישים ומדרכות, ניקוז, ביוב, מים, שטחים ציבורים ועוד. אגרות, היטלי פיתוח ודמי הקמה מהווים נטל כבד על חברות בניה, גופים עסקיים וחברות רבות המבקשות היתרים לבניה חדשה או להרחבה של השטחים הבנויים בנכס. במקרים רבים היטלי הפיתוח ותשלומי דמי הקמה נגבים מנכסים קיימים, עקב עבודות תשתית שמבצעת הרשות המקומית או תאגיד המים.
אגרות והיטלי פיתוח
בניגוד לאגרות הבניה אשר תעריפן אחיד ברמה הארצית, היטלי פיתוח מוטלים מכוח חוקי העזר העירוניים, בתנאים ובתעריפים המשתנים מרשות לרשות. היטלי פיתוח משקפים את החלק היחסי של בעל הנכס בכיסוי הוצאות הרשות המקומית בגין התקנת תשתיות הדרכים, התיעול ומערכת השטחים הציבוריים הפתוחים העירוניים. תנאי להטלת החיוב היא שמתקיימת זיקה בין עבודות התשתית לנכס, ובתנאי שהרשות המקומית היא זו שנשאה בהוצאות בגין התקנת התשתיות העירוניות הגובלות או משרתות את הנכס.
דמי הקמה
בנוסף לכך, בעקבות רפורמה של רשות המים, בוצעה העברה של האחריות על משקי המים והביוב מהרשויות המקומיות לתאגידי מים וביוב. עוד נקבע, כי בניגוד להיטלי הפיתוח, מימון התקנת תשתיות מים וביוב, תבוצע על סמך כללי דמי הקמה ארציים, הכוללים כללי חישוב אחידים שאינם משתנים מרשות לרשות.
הגבייה
בשנים האחרונות ניתן לראות מאמצים ניכרים מצד רשויות מקומיות להעמיק את הגביה, זאת לצד גביית היטלי פיתוח בגין נכסים ותיקים שאינם אוחזים בקבלות בגין תשלומי פיתוח קודמים. במקרים כאלה נדרשת לעתים מערכה מורכבת הדורשת בדיקה זהירה של מסמכים וראיות המתייחסות לאירועים שהתרחשו בעבר, והשלכתם על היטלי פיתוח הנדרשים בהווה. הפחתת תשלומי אגרות, היטלי פיתוח ודמי הקמה. משרד עורכי הדין פלג, כהן, דויטש הינו המשרד המוביל בארץ בהתמודדות עם חיובים של אגרות, היטלי פיתוח ודמי הקמה. בשנים שחלפו, לקוחותינו נהנו מחסכנות רבים תוך הפחתת היטלי הפיתוח שנדרשו מצד הרשויות המקומיות והתאגידים. במקביל, פעל משרדנו בכדי להשיב כספי היטלים ודמי הקמה שנגבו מלקוחותינו ביתר.
הפחתת תשלומי אגרות, היטלי פיתוח ודמי הקמה
משרד עורכי הדין פלג, כהן, דויטש הינו המשרד המוביל בארץ בהתמודדות עם חיובים של אגרות, היטלי פיתוח ודמי הקמה. בשנים שחלפו, לקוחותינו נהנו מחסכנות רבים תוך הפחתת היטלי הפיתוח שנדרשו מצד הרשויות המקומיות והתאגידים. במקביל, פעל משרדנו בכדי להשיב כספי היטלים ודמי הקמה שנגבו מלקוחותינו ביתר.
הבדיקה של חיובי היטלי הפיתוח ואגרות הבניה מבוססת על בחינה מעמיקה של החיוב, על רקע חוקי העזר שבתוקף בתחומה של הרשות המקומית, וחוקי העזר ההיסטוריים שקדמו להם, לרבות התחשיבים הכלכליים שמכוחם נקבעו התעריפים, היתרי בניה ישנים, והנתונים הכמותיים לפיהם מחושבים היטלי פיתוח. במהלך השנים הצטבר במשרד מידע רב על כלל הרשויות המקומיות בארץ, שמאפשר בדיקה יסודית של חיובי היטלי הפיתוח ודמי ההקמה, תוך יישום הפרקטיקה הנהוגה בכל רשות, וההתפתחויות בהוראות הדין והפסיקה הרלבנטיות. הבדיקה מבוססת על בחינה מעמיקה של החיוב, על רקע חוקי העזר והתחשיבים, איתור היתרי בניה ישנים, ובדיקות נוספות הנדרשות לצורך הקטנת נטל החיובים. בין לקוחות המשרד נמנים חברות הבניה המובילות בישראל וביניהם: גב-ים, קרסו נדל"ן, קרסו מוטורס, מליסרון, אחים עופר, אזורים, נוה גד, י.ח דמרי קרדן, עוגן נדל"ן, יוניון מוטורס ועוד רבים אחרים.
משרד עורכי הדין פלג, כהן, דויטש מציע ללקוחותיו בדיקות כלכליות ואיתור מידע שעשוי להפחית את החיוב, לדחותו או לבטלו.
אגרות, דמי הקמה והיטלי פיתוח עירוניים הינם תשלומי חובה הנגבים מכוח חוקי העזר העירוניים ומשולמים לרשות המקומית ולתאגידי המים והביוב העירוניים בגין הקמת תשתיות עירוניות כדוגמת: כבישים ומדרכות, ניקוז, ביוב, מים, שטחים ציבורים ועוד.
אגרות, היטלי פיתוח ודמי הקמה מהווים נטל כבד על חברות בניה, גופים עסקיים וחברות רבות המבקשות היתרים לבניה חדשה או להרחבה של השטחים הבנויים בנכס.
במקרים רבים היטלי הפיתוח ותשלומי דמי הקמה נגבים מנכסים קיימים, עקב עבודות תשתית שמבצעת הרשות המקומית או תאגיד המים.
אגרות והיטלי פיתוח
בניגוד לאגרות הבניה אשר תעריפן אחיד ברמה הארצית, היטלי פיתוח מוטלים מכוח חוקי העזר העירוניים, בתנאים ובתעריפים המשתנים מרשות לרשות.
היטלי פיתוח משקפים את החלק היחסי של בעל הנכס בכיסוי הוצאות הרשות המקומית בגין התקנת תשתיות הדרכים, התיעול ומערכת השטחים הציבוריים הפתוחים העירוניים. תנאי להטלת החיוב היא שמתקיימת זיקה בין עבודות התשתית לנכס, ובתנאי שהרשות המקומית היא זו שנשאה בהוצאות בגין התקנת התשתיות העירוניות הגובלות או משרתות את הנכס.
דמי הקמה
בנוסף לכך, בעקבות רפורמה של רשות המים, בוצעה העברה של האחריות על משקי המים והביוב מהרשויות המקומיות לתאגידי מים וביוב. עוד נקבע, כי בניגוד להיטלי הפיתוח, מימון התקנת תשתיות מים וביוב, תבוצע על סמך כללי דמי הקמה ארציים, הכוללים כללי חישוב אחידים שאינם משתנים מרשות לרשות.
הגבייה
בשנים האחרונות ניתן לראות מאמצים ניכרים מצד רשויות מקומיות להעמיק את הגביה, זאת לצד גביית היטלי פיתוח בגין נכסים ותיקים שאינם אוחזים בקבלות בגין תשלומי פיתוח קודמים. במקרים כאלה נדרשת לעתים מערכה מורכבת הדורשת בדיקה זהירה של מסמכים וראיות המתייחסות לאירועים שהתרחשו בעבר, והשלכתם על היטלי פיתוח הנדרשים בהווה.
הפחתת תשלומי אגרות, היטלי פיתוח ודמי הקמה
משרד עורכי הדין פלג, כהן, דויטש הינו המשרד המוביל בארץ בהתמודדות עם חיובים של אגרות, היטלי פיתוח ודמי הקמה. בשנים שחלפו, לקוחותינו נהנו מחסכנות רבים תוך הפחתת היטלי הפיתוח שנדרשו מצד הרשויות המקומיות והתאגידים. במקביל, פעל משרדנו בכדי להשיב כספי היטלים ודמי הקמה שנגבו מלקוחותינו ביתר.
הבדיקה של חיובי היטלי הפיתוח ואגרות הבניה מבוססת על בחינה מעמיקה של החיוב, על רקע חוקי העזר שבתוקף בתחומה של הרשות המקומית, וחוקי העזר ההיסטוריים שקדמו להם, לרבות התחשיבים הכלכליים שמכוחם נקבעו התעריפים, היתרי בניה ישנים, והנתונים הכמותיים לפיהם מחושבים היטלי פיתוח.
במהלך השנים הצטבר במשרד מידע רב על כלל הרשויות המקומיות בארץ, שמאפשר בדיקה יסודית של חיובי היטלי הפיתוח ודמי ההקמה, תוך יישום הפרקטיקה הנהוגה בכל רשות, וההתפתחויות בהוראות הדין והפסיקה הרלבנטיות. הבדיקה מבוססת על בחינה מעמיקה של החיוב, על רקע חוקי העזר והתחשיבים, איתור היתרי בניה ישנים, ובדיקות נוספות הנדרשות לצורך הקטנת נטל החיובים.
בין לקוחות המשרד נמנים חברות הבניה המובילות בישראל וביניהם: גב-ים, קרסו נדל"ן, קרסו מוטורס, מליסרון, אחים עופר, אזורים, נוה גד, י.ח דמרי קרדן, עוגן נדל"ן, יוניון מוטורס ועוד רבים אחרים.
משרד עורכי הדין פלג, כהן, דויטש מציע ללקוחותיו בדיקות כלכליות ואיתור מידע שעשוי להפחית את החיוב, לדחותו או לבטלו.
היטל השבחה הוא תשלומי חובה שמטילה הועדה המקומית לתכנון ובניה. היטל השבחה ניתן מכוח חוק התכנון והבניה, ומוטל על בעלים או חוכרים לדורות של מקרקעין שלגביהם אושרה תכנית, ניתנה הקלה, או הותר שימוש חורג (אם מגולמת בכך עליה בשווי המקרקעין לעומת המצב שקדם לאישור התכנית או למתן ההקלה או האישור לשימוש חורג). היטל השבחה ניתן בשיעור של מחצית משווי ההשבחה של המקרקעין, כתוצאה מהאירוע המשביח.
חבות של היטל השבחה נוצרת עם קרות האירוע המשביח, אך תשלום היטל השבחה בדרך כלל נדרש רק בעת שהבעלים או החוכר לדורות מבקש לממש את זכויותיו במקרקעין, כגון בדרך של בקשה להיתר לבניה או לשימוש במקרקעין, או בעת מכירת זכויותיו. את שווי המקרקעין לפני ואחרי האירוע המשביח, שיקבע את גובהו של היטל השבחה, קובע שמאי.
במקרקעי המדינה, המנוהלים על ידי מינהל מקרקעי ישראל (ושאינם מוחכרים), חל הסדר שונה לגבי הסדר השבחה. לפי הסדר זה משלם המינהל, במקום היטל השבחה תשלום המכונה חלף היטל השבחה, בהתאם להסכם בין המינהל ובין הרשויות המקומיות.
לעתים חולפות שנים רבות בין מועד האירוע המשביח שבו אמור להיות משולם היטל השבחה, לבין מועד מימוש הזכויות. לעתים אף התרחשו במהלכן כמה אירועים משביחים. בשל כך היטל השבחה עלול להגיע, בעת מימוש הזכויות לסכומים נכבדים ביותר ולעורר שאלות משפטיות נוקבות.
כך, למשל, שאלת החבות של היטל השבחה של בעל זכויות בנכס המבקש לפתח אותה או להשתמש בה למרות שזכויותיו החוזיות במקרקעין אינן עולות כדי בעלות או חכירה לדורות. דוגמה אחרת היא תוקפו של היטל השבחה שמקורו לא רק באירוע משביח, כי אם במערכת הסכמית שנחתמה עם הרשות המקומית לגבי היטל השבחה, או גם עם צדדים נוספים במסגרת הסכמים לפיתוח חטיבות קרקע על מנת לאפשר פרויקטים לבניה. במקרים אחרים מתעוררות שאלות בדבר המנגנון הנכון לחישוב הפרשי הצמדה וריבית בגין היטל השבחה, במיוחד אם במהלך התקופות התעוררו מחלוקות בין הנישום ובין הרשות ביחס לעצם החבות בהיטל השבחה או היקפה. שאלות אחרות יכולות להתעורר כאשר היטל ההשבחה מוטל בנימוק שהתגלו חריגות בבניה או באופן השימוש במקרקעין, לעומת המסמכים שבידי הרשות המקומית. לחיובים כאלה נלווים לעתים חיובים נוספים של אגרות בניה והיטלי פיתוח, וטיפול משולב וקוהרנטי עשוי להניב יתרונות משמעותיים בהפחתת סך חיובי הנישום.
במובן מסוים, הצד השני של המטבע בעניין היטל השבחה הינו תשלום הפיצויים לבעל הזכויות במקרקעין שהופקעו על ידי הרשות המקומית לצרכי ציבור, בהתאם לחוק התכנון והבניה.
החיוב השוטף עבור שירותי המים והביוב מהווה נטל כלכלי קבוע על כל צרכן, ובמיוחד על גופים הצורכים כמויות גדולות של מים, כגון מפעלי תעשיה, בתי מלון, מרכזי קניות, בתי אבות, בתי חולים וצרכני מים גדולים אחרים.
במסגרת הרפורמה במשק המים והביוב, הועברנו הסמכויות של ניהול מערכות המים והביוב וגביית החיובים בקשר אליהם מהרשויות המקומיות לתאגידי המים והביוב, המפוקחים על ידי הרשות הממשלתית למים ולביוב.
הרשות הממשלתית התקינה סדרה של כללים המסדירים את ניהול משק המים והביוב על ידי התאגידים, ובכלל זה את החיובים והתעריפים שבסמכות התאגידים לגבות.
כללי תאגידי המים והביוב מתעדכנים כל העת, באופן המשפיע בצורה מהותית על חיובי המים והביוב של צרכנים הגדולים.
במקביל לכללי תאגידי המים והביוב, פועלות המועצות האזוריות ורשויות אשר לא הקימו תאגידי מים וביוב, בהתאם לכללים והוראות שהותקנו בקשר אליהם.
אופי הטיפול בחיובים
לאורך השנים צבר משרד עורכי הדין פלג, כהן, דויטש ניסיון רב בבדיקה וטיפול בחיובים עבור שירותי המים והביוב, וניהל בהצלחה מאבקים משפטיים אשר הביאו לחסכונות משמעותיים ללקוחותיו.
מחלוקת נפוצה המתעוררת בין הצרכן לתאגיד המים והביוב הינה במקרים בהם חלק ניכר מכמות המים שצורך הצרכן אינה מוזרמת לביוב (לדוגמא מים שנעשה בהם שימוש לגינון או לתהליכים התעשייתיים). בכללים נקבעו הוראות לעניין חישוב החיוב עבור שירותי המים והביוב במקרים אלו, אך במקרים רבים אלה אינן מיושמות כהלכה על ידי התאגידים.
משרדנו מעניק ללקוח טיפול מיטבי הכולל הן מקצועיות משפטית ברמה הגבוהה ביותר המתחייבת בתחום אשר הוראותיו משתנות בקצב מהיר, והן יכולות ביצועיות גבוהות להשגת חסכונות ללקוח, הנובעים מהניסיון הרב בתחום.
חיובים בגין שפכים
תחום המים והביוב מרוכז היום בידי רשות המים כגוף-על ובידי תאגידי המים והביוב כגופים מקומיים, רשות המים קבעה כללים שמאפשרים לתאגידי המים לפקח על טיב השפכים ולהציע פתרונות במקרה של שפכים חריגים ואסורים (כפי שהוגדרו בחוקים חדשים) בהתאם לכללים אלו נתונה לתאגיד המים הסמכות לחייב בתעריפי מים גבוהים שפכים שיש בהם חריגה באיכות השפכים שהוגדרו בכללי רשות המים. לצערינו, חלק מהתאגידים בוחרים לבצע בדיקות שאינם לפי כללי המים מתוך שאיפה לייצר חיוב בתעריפים עודפים של עשרות אלפי שקלים עד מיליוני שקלים, מבלי לסייע במתן פתרונות אמיתיים לטווח ארוך ובייעוץ הנדסי – כפי שהיה מצופה.
הגבייה
נכסים רבים – מפעלי תעשייה, קניונים, בתי חולים, בתי אבות ונכסים אחרים – חשופים לדרישות כספיות שונות מטעם תאגידי המים והביוב וזאת במידה והשפכים שנמצאו בדגימות המבוצעות על ידי התאגיד כשפכים חריגים או אסורים . בגין שפכים חריגים או אסורים ניתן לחייב נכסים כאלו בתעריפים עודפים שיכולים להצטבר לסכומים מהותיים כאשר הדבר תלוי בעוצמת החריגה מאיכות השפכים שהוגדרה בחוק ומכמות השפכים שהנכס מייצר.
טיפול בחיובים
ניתן להתמודד עם תשלומים אלו במישור המשפטי, ובמידת הצורך גם במישור ההנדסי. את החיובים יש לבחון לאורם של כללי המשפט המינהלי בכלל והמשפט המוניציפאלי המקומי בפרט. הבדיקה המשפטית נעשית אל מול תהליכי הבידוק, הממצאים ואופן ההתנהלות (בראי הידע הרב שנצבר בעבודה יומיומית מול תאגידי המים והביוב). החיובים החריגים אינם גזירה משמים, אך יש לטפל בהם מיד עם הגיעם – ואף במועד קבלת הודעה על ממצאי בדיקות המעבדה, עוד בטרם הושת חיוב כספי משמעותי. במידה ונתקלתם בהודעת תאגיד על בדיקה צפויה של תקינות השפכים בנכסיכם, מחלקת איכות הסביבה של משרדנו תשמח לסייע לכם.